استایل های کلاسیک کت و شلوار مردانه

 

در این مقاله قصد داریم شما را با استایل های کلاسیک کت و شلوار مردانه که پایه و اساس همه طراحی های امروزی کت و شلوار هستند، آشنا کنیم. هر کدام از استایل های کلاسیک کت و شلوار، تاریخچه جالبی دارد که بیانگر فلسفه ظهور و ویژگی های ذاتی آن استایل است

 

پس از آشنایی مختصر با استایل های کلاسیک کت و شلوار، به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که کدام استایل کلاسیک مناسب شماست؟ و در آخر، تمامی مطالب گفته شده را جمع بندی خواهیم کرد. امیدواریم که در انتهای این مقاله بتوانید استایل متناسب با فرم اندام و علاقه خودتان را شناسایی نمایید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 


 

 

استایل انگلیسی

 

طراحی کُت های انگلیسی برگرفته از ساختار یونیفرم های نظامی ارتش بریتانیا می‌باشد. تولد کت انگلیسی به قرن هجدهم میلادی در یک خیابان معروف در شهر لندن باز می‌گردد که به خیاطان بسیار ماهر و چیره دستش مشهور بوده است.

در آن زمان، افراد صاحب ‌‌نام از طبقه نظامیان و سیاستمداران، همواره پوشاک خود را از این محل تأمین می‌کردند. بنابراین، استایل انگلیسی بعدها از همین منطقه به سراسر دنیا رواج پیدا کرد.

استایل انگلیسی، قدیمی ترین، معروف ترین و اصیل ترین استایل یا سَبک کت و شلوار در دنیاست. همانطور که گفته شد، طراحی کت انگیسی برگرفته از ساختار یونیفرم های نظامی است. بنابراین ظاهر کت کاملاً ساختار یافته و حجم‌ دار و با سرشانه های برجسته است. جلوی کت، ساختار محکم و چندلایه ای دارد که موجب حفظ ایستایی و جلوه ظاهری بهتر کت می شود.

 

میان تنه کت انگلیسی، تا حدودی جذب است. ساختار دکمه ها و بُرِش جلوی کت می‌تواند به دو شکل باشد:

  1. مدل single-breasted : که به آن جلو گرد نیز گفته می‌شود. این مدل می تواند دارای ۱، ۲ یا ۳ دکمه در جلو باشد.
  2. مدل double-breasted : که به آن جلو راست نیز گفته می‌شود. این مدل می تواند دارای ۴ یا ۶ دکمه در جلو باشد.

 

 

نمونه هایی از کت با استایل انگلیسی
نمونه هایی از کت با استایل کلاسیک انگلیسی

 

 

جیب های کناری کت از نوع لبه دار (flapped) و به شکل مُورّب است. گاهی یک جیب دیگر با اندازه کوچک تر در بالای جیب سمت راست کت در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند لبه دار یا بدون لبه باشد. به این جیب کوچک، ticket pocket گفته می‌شود.

 

پشت کت دارای ۲ چاک است که یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ کار می‌شود.

 

 

استایل ایتالیایی

 

ظهور استایل ایتالیایی به اواسط قرن بیستم و پس از پایان جنگ جهانی دوم باز می‌گردد.

کت سبک ایتالیایی درواقع مدل تغییر شکل یافته کت سبک انگلیسی است که تغییراتی در آن براساس سلیقه مردان ایتالیایی داده شده است. مردان ایتالیایی بیش از هر چیزی به سبکی و راحتی پوشاک خود اهمیت می‌دهند؛ چیزی که لزوماً مد نظر مردان انگلیسی نمی‌باشد.

کت با استایل ایتالیایی کاملاً از نوع جذب (slim fit) است. برای دوخت این مدل کت، اغلب از پارچه هایی بسیار نرم، لطیف و سبک استفاده می‌شود. سرشانه های کت می تواند مشابه با استایل انگلیسی (کاملاً برجسته) یا غیر برجسته باشد.

میان تنه کت ایتالیایی کاملاً باریک و جذب کار می‌شود. پشت کت در اصل باید بدون چاک کار شود؛ هرچند امروزه مشابه استایل انگلیسی با ۲ چاک نیز کار می‌شود.

جیب های کناری کت ایتالیایی در اصل از نوع بدون لبه هستند؛ هرچند امروزه بصورت لبه دار نیز دوخته می‌شود.

مدل دکمه ها و بُرِش جلوی کت در استایل کلاسیک ایتالیایی، فقط از نوع single breasted (جلو گرد) و با ۲ دکمه است.

 

یک نمونه کت با استایل ایتالیایی
یک نمونه کت با استایل کلاسیک ایتالیایی

 

 

برگردان یقه در کت ایتالیایی علاوه بر آنکه نسبت به سایر مدل های کلاسیک، پهنای بیشتری دارد، از ارتفاع عمودیِ کمتری نیز برخوردار است؛ که این ویژگی موجب می شود موقعیت بسته شدن دکمه های جلوی کت، به مراتب بالاتر باشد. همچنین بُرِش برگردان یقه، کاملاً بالا و نزدیک به شانه ها کار می شود که در زیبایی و مُدِرن تر شدنِ جلوه ظاهری کت، تأثیر بسیاری دارد.

 

 

استایل آمریکایی

 

نخستین مدل های کت و شلوار با استایل آمریکایی با نام American sack suit با بکار گیری و ایجاد تغییراتی در تکنیک های سنتی دوخت فرانسوی وارد بازار مُد شد. اوج دوران استایل آمریکایی به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد که با هدف‌گیری تأمین پوشاک افراد ثروتمند فعال در حوزه تجارت همراه بود. اما امروزه با از مُد افتادن فُرم کلاسیک استایل آمریکایی، در مدل های امروزی، شباهت های بسیاری با استایل انگلیسی مشاهده می‌شود.

استایل کلاسیک آمریکایی در مقایسه با سایر استایل ها، از طراحی ساده تر و ظرافت های دوخت کمتری برخوردار است.

 

کت آمریکایی تَن‌خورِ کاملاً آزاد و راحتی دارد و به هیچ وجه slim fit محسوب نمی‌شود.

میان‌تنه ی کت کلاسیک آمریکایی، کاملاً صاف و آزاد است و به هیچ وجه slim fit نمی باشد. البته در مدل های امروزی، مشاهده می‌شود که میان‌تنه کت ها، به مراتب باریک تر است. همانطور که گفته شد، مدل‌های جدید استایل آمریکایی، شباهت های بیشتری با استایل انگلیسی پیدا کرده اند.

مدل دکمه ها و بُرِش جلوی کت آمریکایی از نوع single breasted یا جلوگرد است که اغلب با ۳ دکمه و گاهی با ۲ دکمه کار می‌شود. پشت کت نیز دارای ۱ چاک در قسمت وسط می باشد. 

 

نمونه هایی از کت با استایل کلاسیک آمریکایی
​​​​​​

 

کدام استایل کلاسیک مناسب شماست؟

 

حالا وقت آن رسیده که ببینیم هر یک از استایل های انگلیسی، ایتالیایی و آمریکایی مناسب چه تیپ افراد و با چه فرمی از اندام است؟

امروزه بسیاری از کت و شلوارهایی که بصورت آماده در فروشگاه ها وجود دارند یا بصورت سفارشی دوخته ‌می‌شوند، دارای استایل های به اصطلاح ترکیبی هستند. البته این به معنای عدم لزوم شناخت استایل های کلاسیک نیست! چراکه همواره در زمان خرید یا سفارش دوخت کت و شلوار، آشنایی با ویژگی های اساسی استایل های کلاسیک، کمک فراوانی به شما خواهد کرد.

 

برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید، باید ۳ فاکتور مهم را مد نظر قرار دهید:

  1. با استایل های کلاسیک کت و شلوار آشنا باشید
  2. حواستان به فرم اندامتان باشد
  3. اِعمال سلیقه و علاقه شخصی را فراموش نکنید

 

بر این اساس، این را بدانید که مهم ترین دغدغه برای ایتالیایی ها، سَبُک بودن و شیک بودن کت و شلوار است. برای آمریکایی ها، آزاد بودن و راحتی کت و شلوار، مهمترین فاکتور است. اما برای انگلیسی ها، تلفیقی از همه موارد فوق مطرح است. یعنی در عین اینکه راحتی کت و شلوار برایشان مهم است، حفظ ظاهر و شیک بودن نیز برایشان اهمیت دارد.

 

 

جمع بندی

 

جمع بندی نهایی درخصوص استایل کلاسیک انگلیسی:

  • قدیمی ترین استایل کلاسیک محسوب می‌شود
  • رایج ترین و قابل انطباق ترین استایل برای انواع مختلف فرم اندام است
  • ایده آل برای افراد با اندام نرمال/ قدبلند

 

جمع بندی نهایی درخصوص استایل کلاسیک ایتالیایی:

  • بهترین استایل برای استفاده از پارچه های اسپرت و طرحدار
  • ایده‌آل برای افراد با اندام عضلانی/ لاغر/ قد کوتاه 
  • این استایل در نقطه مقابل استایل آمریکایی قرار دارد

 

جمع بندی نهایی درخصوص استایل کلاسیک آمریکایی:

  • به مراتب در سطح پایین تری از لحاظ شیک و مدرن بودن قرار دارد
  • ایده آل برای افراد با اندام چاق/ قد‌بلند
  • بیشتر مورد پسند قشر میانسال به بالا است

 

 

امیدواریم که توانسته باشیم کمکی هرچند اندک، برای انتخاب بهتر استایل متناسب با فرم اندامتان به شما کرده باشیم.

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید