مراقبت از کت و شلوار

 

آیا قبول دارید تهیه کت و شلوار هزینه بَر است؟ مثلاً اگر پارچه گران قیمت و نفیسی داشته باشد یا پول زیادی بابت دوخت آن پرداخته باشید؛ در چنین شرایطی احتمالاً نگهداری آن کت و شلوار برایتان خیلی مهم می شود! و اگر بخواهید بطور روزمره از کت و شلوار استفاده نمایید، این مسئله به مراتب جدی تر خواهد شد!

 

آیا می دانید مراقبت صحیح از کت و شلوارتان تا چه حد می تواند از هزینه های شما بکاهد؟! آیا می دانید که از کت و شلوار های خود می توانید حتی بصورت عُمری نگهداری نمایید؟!

 

در این مقاله کوتاه قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 


 

 

مقدمه

 

به طور کلی، روش های نظافت و مراقبت از کت و شلوار عبارتند از:

 

ساده ترین روش برای نظافت کت و شلوار، استفاده از بُرس نرم  و دستمال مرطوب است که برای پاک کردن پُرز، گرد و غبار و لکه های سطحی استفاده می شوند. 

 

 

فرچه و برس پُرزگیر
یک نمونه فرچه و برس پُرزگیر

 

 

درصورتی که کت و شلوار چروک شده باشد یا به دلیل نشستن گرد و غبار، نیاز به نظافت سطحی داشته باشد، بهترین روش برای رسیدگی به آن، اُتوشویی (Steam Cleaning) است.  

 

درصورت ایجاد لکه های عمیق، بو گرفتن یا آلودگی های جدی تر، می بایست از روش خشک شویی (Dry Cleaning) استفاده شود.

 

جنس پارچه کت و شلوار و نحوه استفاده از آن، نقش بسیار مهمی در تعیین طول عمر آن دارد. هرچقدر پارچه کت و شلوار مرغوب تر باشد، به معنای لطیف تر و آسیب پذیر تر بودن پارچه است. بنابراین کت و شلوار با چنین پارچه هایی، نباید به طور مداوم پوشیده شوند. همچنین نگهداری از آنها، زحمت و هزینه بیشتری دارد.

 

 

 

اُتو شویی

 

اُتو شویی شامل موارد ذیل است:

  • استفاده از اتو بخار (Steam Iron / Press)
  • استفاده از دستگاه بخارگر (Steamer)

 

استفاده از دستگاه بخارگر آسان تر و برای حفظ سلامت پارچه کت و شلوار مفیدتر است؛ زیرا هیچ تماس مستقیمی بین پارچه و دستگاه وجود نداشته و جریان بخار از یک فاصله کم برروی پارچه پاشیده می شود. دستگاه بخارگر فقط برای رفع گرد و غبار سطحی و چروک استفاده می شود و نمی تواند مانند اتو، پارچه را تحت پرس قرار داده و سطح صاف و یکدستی ایجاد کند.

 

 

دستگاه بخارگر
استفاده از بخارگر

 

 

استفاده از اتو بخار به دلیل تماس مستقیم صفحه داغ اتو با پارچه، از حساسیت بیشتری برخوردار است. ولی مزیت استفاده از آن این است که ظاهر منظم تر و آراسته تری به کت و شلوار می دهد.

 

 

اتو بخار
استفاده از اتو بخار

 

 

 

خشک شویی

 

فرآیند خشک شویی، توسط دستگاهی به نام ماشین خشک شویی (Dry Cleaning Machine) انجام می شود که در آن هیچ استفاده ای از آب نمی شود.

 

 

ماشین خشک شویی
یک نمونه ماشین خشک شویی

 

 

منظور از خشک شویی این نیست که کت و شلوار خشک مانده و اصلاً خیس نمی شود! بلکه منظور این است که به جای آب، از یک حلال شیمیایی به نام پِرکُلرو - اِتیلن (Perc) استفاده می شود که هرگونه آلودگی نظیر لکه روغن، لکه چربی، بو و غیره را از منافذ پارچه کت و شلوار پاکسازی می کند. این حلال، بی بو و دارای خاصیت ضد بید است.

 

خشک شویی کت و شلوار، تنها زمانی توصیه می شود که هیچ روش دیگری برای نظافت کت و شلوار مؤثر واقع نشود. زیرا حلال Perc فارغ از عملکرد فوق العاده ای که در از بین بردن آلودگی ها از روی پارچه دارد، به مرور زمان باعث سایش و شکننده شدن الیاف پارچه کت و شلوار می شود.

 

توصیه می شود کت و شلوار های بیزینسی که در سال احتمالاً بارها پوشیده می شوند، بعد از هر ۳ یا ۴ بار پوشیده شدن، خشک شویی شوند. اما برای کت و شلوارهای رسمی تر که در سال احتمالاً به ندرت پوشیده می شوند، توصیه می شود درصورت لزوم، هر سه ماه یکبار یا پس از هر بار پوشیده شدن، خشک شویی شوند. 

 

 

 

 

 

نکات تکمیلی

 

به طور خلاصه، رعایت نکات زیر کمک می کند تا عمر مفید کت و شلوار شما تا حد قابل توجهی افزایش یابد:

 

  • استفاده منظم از بُرِس پُرز گیر و دستمال مرطوب
  • نگهداری کت و شلوار در کاورهای مخصوص و در محیطی با تهویه مناسب
  • آویزان کردن کت و شلوار از آویزهای چوبی
  • خودداری از استفاده از نفتالین (از ورق های نِگزالوت یا برگ خشک شده لاوِندر استفاده شود)
  • عدم استفاده مداوم از کت و شلوار. حتماً چند دست کت و شلوار دیگر داشته باشید
  • باز نکردن دَرز های دوخت جیب های کت و عدم استفاده از آنها (جهت حفظ ظاهر مناسب کت)
  • تا حد امکان از خشک شویی کت و شلوار اجتناب شود
  • اُتو زدن صحیح کت و شلوار و جلوگیری از چروک شدن آن

 

 

 

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید